سيد محمد كمره اى

382

روزنامه خاطرات سيد محمد كمره اى ( فارسى )

مستشار الدوله ، ممتاز الدوله ، حكيم الملك و يك نفر ديگر از وزراء شركت در كميته مجازات داشته‌اند . امروز دكاكين نانوايى « 1 » . دستگيرىهاى گسترده‌تر بعد با معاون السلطنه و مرآت الممالك بلند شده به‌سمت بازار ، هركدام به جايى . من هم انگور خريده به خانه مراجعت ، مشغول تحرير . آقا ميرزا اسماعيل تنكابنى آمده مشغول صحبت شديم . نزديك ظهر آقا شيخ محمد على قزوينى و آقا باقر شاهرودى آمده احمد هم ناهار به مريضخانه برده ما هم ناهار آش رشته ، آبگوشت ، نان و پنير و انگور با آقايان خورده ، روزنامه مىخوانده ، آقا شيخ محمد على گفت چند نفر از اشخاصى كه خانه حاج ميرزا حسن پريروز رفته بودند آن‌ها را گرفته‌اند . گفتم غير از اشخاصى كه به كميته مجازات متهم بودند ؟ گفت همچه شنيدم . من كه مىدانستم خود حسين آقا بندوبست محرمانه را به توسط نجات با وثوق الدوله كرده چه شده كه راضى شده جمعيت در آنجا باشند . بعد از ناهار چايى خورده خوابيديم . صبح معاون السلطنه نقل مىكرد كه باعث گرفتارى متهمين كميته مجازات كه آن‌ها را ديروز گرفتند مقدمه اين است كه مظنون ويستادهل از سابق چنين شده كه مستشار الدوله ، ممتاز الدوله ، حكيم الملك و يك نفر ديگر از وزراء شركت در كميته مجازات بوده و حالا بايد آن‌ها را تعقيب نمايند . شبنامه بعد از خواب آقاى عظيم الدوله هم آمده چايى خورديم . آقايان تنكابنى ، قزوينى ، شاهرودى رفته ، آقاى عظيم الدوله اظهار نمودند پانصد تومان وجه لازم دارم ، وعده روز شنبه كه عصر منزل آقاى مشير اكرم مىآيم نموده ، گفت دو روز قبل معتمد الدوله و قدس السلطنه به جهت چله مرحومه عصمت السلطنه به شهر آمده بودند و يك شبنامه خطاب به شاه در مذمت كابينه وثوق الدوله در شهر منتشر كرده بودند . بعد آقاى عظيم الدوله هم رفته ، من هم دو به غروب

--> ( 1 ) . مطلب ناتمام مىماند .